המבנה הרוחני לפי תורת הקבלה של הרב אשלג
על פי בעל הסולם, הרב יהודה לייב הלוי אשלג זצ"ל, חוק שורש וענף מסביר כי ישנה מערכת כללית שלמה שבה קיימים חוקים וכוחות הקשורים זה לזה יחדיו בצורה אחידה ופועלת על כל חלקי המציאות שבעצם נמצאת בתוך אותה המערכת. תורת הסוד מבארת כי החוקיות שיש בתוך המערכת פועלת על חומר הבריאה שהוא הרצון לקבל, ולא ניתן לאמר כי יש משהו בחומר הבריאה אם לא החוקים שמפעילים אותו. בעצם אפשר לאמר שיש את המערכת שהיא השורש וחומר הבריאה שהוא הרצון לקבל הכלול מדרגות דומם, צומח, חי ומדבר שהוא הענף. ניתן לצפות שיעורי קבלה בתורת בעל הסולם באתר סולם יהודה
פעולת השורש כל הענף בהסבר הזוהר הקדוש
הלחץ של חוקי המערכת הוא הוא בעיקר על החומר המפותח ביותר משאר הצורות שהוא חומר המדבר, בעל מנת שאותו חומר יקבל את תכונת המערכת והחוקים שלה שהם חוקי ההשפעה והנתינה. אם כך על פי המקובלים הדומם, צומח, חי ומדבר הם הרצון לקבל אשר אמור לקבל את צורת האור – אך באמת מי שמסוגל לקבל את תכונת ההשפעה הוא אך ורק בחינת המדבר שבמציאות – בבחינת ההכרה האלוקית, הבחירה החופשית וכן הלאה, ולכן כל חוקי הטבע מכוונים עליו.
סיכום מערכת שורש וענף בתורת הקבלה והחסידות
אם כן השורש הוא המערכת והענף או התוצאה הוא הרצון שלנו שבתוכו יש ארבע דרגות: דומם, צומח, חי ומדבר. ורצונות אלו הם כבר תוצאה של שורש עליון ולא באמת שלנו. בפן הרוחני של הקבלה אף על פי שאני מרגיש שאני הוא זה שרוצה, הרצון עצמו מגיע מהבורא ולא ממני. האלוקות היינו האור העליון היא הסיבה לחומר הרצון לקבל המופעל ממנו יתברך וזה שאנו אומרים 'אין עוד מלבדו'. אך לאט לאט מתוך הדרגה הזו מתעוררים אנשים ומתפתחים לדרישת השורש והכרת המקור מהיכן הם מקבלים את ההשפעה – והם נקראים מקובלים משום שרוצים לקבל את הידיעה מהיכן מגיעה ההשפעה. והמקובלים הללו גם כן נולדו כאנשים פשוטים עם רצונות רגילים אשר התפתחו לרצון לגילוי האלוקות ואת אותה חכמה המקובלים פיתחו וכתבו אותה לטובת הדורות הבאים וזוהי חכמת הקבלה.
לרחבת הלימוד בתורות החסידות והקבלה בדרך בעל הסולם – לחץ כאן.
כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס | מרצה לקבלה וחסידות | מייסד מרכז סולם יהודה