איך להימנע מדום נשימה בשינה

שינה תקינה הכרחית לבריאות תקינה ולתפקוד יומיומי ולכן צריך לטפל בהפרעות שינה בהקדם האפשרי ולא לחסוך בטיפול בעיה זו שינה לקויה מובילה לעייפות ויש לה פוטנציאל נזק גדול כולל השמנת יתר כתוצאה מדיכאון ואכילה מופרזת. שתי ההפרעות המרכזיות הן נחירות ודום נשימה תוך כדי שינה. הראשונה מוכרת היטב ובאה לידי ביטוי בקולות אשר בוקעים מהפה ומהאף אל חלל החדר ומפריעים גם לסובבים אותנו. דום נשימה בשינה קשה יותר לגילוי, לא ניתן להצביע עליו על סמך עדות שמיעה בלבד והוא מתגלה בבדיקה רפואית. בדיקת שינה מיועדת לכל מי שחושד שיש לו הפרעה במהלך התקין של השינה, מעוניין בחוות דעת ושוקל טיפול רפואי.

דום נשימה בשינה נקרא באנגלית OSA –( OBSTRUCTIVE SLEEP APNEA) ומדובר בתופעה עם פוטציאל לנזק חמור לבריאותנו. הוא נוצר כתוצאה מחסימת מעבר האוויר בחלל הפה אשר מובילה לירידת ריכוז החמצן בדם. החסימה נובעת מצניחת הלשון או מליקוי בפעולת המוח. דום נשימה מופיע בגילאים שונים אצל נשים וגברים ועלול לגרום מחלות לב, סוכרת בעיות ריכוז ועוד. ההשלכות שלו עלולות להיות קטלניות ולכן יש לטיפל בו מוקדם ככל האפשר. דום נשימה בשינה אינו תלוי בנחירות, ולכן סובלים ממנו גם אנשים שאינם נוחרים בלילה. יש סימנים רבים לכך דום נשימה בשינה ועליכם לפנות לטיפול אם אתם סובלים מהירדמויות רבות בשעות היום, יובש כבד בפה בשעת ההתעוררות בבוקר (או באמצע הלילה), כאבי ראש או קשיים בריכוז.

מניעת דום נשימה אפשרית במספר דרכים, תלוי כמובן ברמת הקושי. כאשר יש דום נשימה קל מומלץ לאמץ אורח חיים ספורטיבי, להימנע מאלכוהול בערב לפני השינה, משימוש בכדורי שינה, ועוד. כאשר ההפרעה בדרגה בינונית ומעלה – יש להשתמש במכשיר סיפאפ (CPAP). מכשיר זה http://www.dan-cpap.co.il/?categoryId=89858&itemId=194646 מותאם אליכם אישית באמצעות מסיכה אשר מכסה את האף או האף והפה או את הנחיריים בלבד. המכשיר מיועד לפתור את הבעיה ודרך הפעולה שלו כוללת הזרמת אוויר לחלל האף ו/או הפה או הנחיריים כדי להרחיב את דרכי הנשימה ולהגדיל את כמות החמצן בדם.

עצות נוספות מבית מרטה