בגדי עבודה לבטיחות בתעסוקה של אנשים עם מוגבלות

בגדי עבודה לבטיחות

בישראל, כמו גם בכל העולם, קיימת כבר ההכרה וההבנה כי העסקת נכים ובעלי מוגבלות אחרים היא בעלת חשיבות סוציאלית וכלכלית רבה.

מדד מעל"ה הבורסאי, המהווה שיקוף של המעורבות והמחויבות של ארגון כלכלי לחברה ולקהילה, ומשפיע על שוויו הפיננסי בבורסה , הפך להיות אחד המדדים להצלחה של עסק בעולמנו. אופן ההתנהגות של ארגונים ועסקים כלכליים, כלומר, לא רק ההצלחה הפיננסית של הארגון, אלא גם האופן שבו הוא מנהל את עסקיו בממד מחויבותו לחברה ובממד מחויבותו לאיכות הסביבה. מגמה זו מחלחלת גם למטה בשרשרת העסקים והפעילות הכלכלית בכל התחומים והענפים ומשנה את המציאות גם שם.

סביבת עבודה מתאימה ומכילה, הינה אחד המדדים להצלחה של עסק. זהו מדד הכולל בתוכו התייחסות נאותה אל אנשים עם מוגבלות וחסמים תעסוקתיים.

המדדים לסביבת עבודה כזו כוללים בין היתר,

  1. סביבת עבודה בטוחה – מביטחון פיזי, כמו, בגדי עבודה וציוד מגן אישי, וכלה בסביבת בטוחה מפני אלימות, הפלייה והטרדה.
  2. שילוב והעסקת עובדים עם מוגבלות ומתן מענה לצרכיהם המיוחדים.

שילוב והעסקת עובדים עם מוגבלות, בשוק התעסוקה, גם אם מוגדרת בחוק וכלולה במסגרת האחריות החברתית, מהווה קושי למעסיקים ולעיתים אף נתקלת בקשיים ובחסמים תעסוקתיים מצד מעסיקים ועובדים. ישנו צורך ברור להנגיש מקומות עבודה, הן מבחינת הנגישות הפיזית והן מבחינת הנגישות למערכות ניהול ומידע, ובכך לאפשר את יכולת הנגישות של העובדים. בנוסף, קיים צורך בהטמעת היבטי בטיחות וגיהות בהתאם לסביבת העבודה של העובד ותפקידו, החל בציוד בסיסי כמו בגדי עבודה (או מדים) וכלה בכלי עבודה מותאמים ובהתאם מיגון סביבת העבודה. כל אלה מהווים לעיתים נטל חברתי כבד אשר חלק ממקומות העבודה מעדיפים להתעלם ממנו ולקיים חלקים אחרים במחויבות החברתית שלהם.

המוסד לבטיחות ולגיהות בשיתוף "קרן – רשת מרכזי אבחון ושיקום מקצועי", חברו יחד לפרויקט חדשני ומוביל, במטרה להיענות לאתגר הטמון בפעילות בעלת מסר וחזון חברתי חדש מחד, ומאידך – להציע מענה מקיף, בקנה מידה ארצי, להגברת הבטיחות והגיהות במקומות עבודה, בקרב אנשים עם מוגבלויות על מנת להוביל לשוויון הזדמנויות אמיתי.

קרן 'מנוף' של המוסד לביטוח לאומי, שמה לה למטרה להגביר את הבטיחות בעבודה בקרב עובדים עם מוגבלות, הן בשוק העבודה הפתוח, והן במסגרות המוגנות. אנשים עם מוגבלויות מהווים שיעור גבוה בקרב מקבלי הגמלאות של המוסד לביטוח לאומי. על פי נתוני הנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות,בישראל חיים כיום מאות אלפי אנשים עם מוגבלות ורובם חיים בקהילה. רבים מהם הנמנים על אוכלוסיה זאת הינם בגיל העבודה אך בפועל שוק העבודה אינו נגיש דיו. עד כה לא הושקעו משאבים מקצועיים להגברת הבטיחות בעבודה ולהערכת הסיכונים בעבודה של אוכלוסייה זו, בעלת צרכים ייחודים ושונים. תוכניות הדרכה והנחיות  לעובדים עם מוגבלות כגון שמיעה, ראיה, אנשים עם ליקויים קוגניטיביים, בריאות הנפש ואנשים עם מוגבלות פיזית, אינן מועברות על אף היותה של אוכלוסיה זאת פגיעה יותר בעבודה.

בין יעדי הפרויקט של המוסד לבטיחות ולגיהות:

  • תגבור בסיס הידע של המעסיקים בנושאי בטיחות וגיהות בעבודה בקרב אנשים עם מוגבלות. נתמקד בלקויי שמיעה, לקויי ראיה ומוגבלות פיזית (לא נכלול את בריאות הנפש וליקויים קוגניטיביים).
  • נערוך פיילוט בכ -30 מקומות עבודה מוגנים ואחרים, המעסיקים אנשים עם מוגבלות לבחינת כלים שפותחו לטובת הגברת "אקלים" הבטיחות והגיהות בהעסקת אנשים עם מוגבלות.
  • נפעיל תכנית התערבות מקיפה מבין 100 מפעלים המעסיקים עובדים עם מוגבלות, אליהם נפנה לביצוע פעולות התערבות בקנה מידה ארצי.
  • יצירת שיתוף פעולה עם המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה במשרד התמ"ת, לקידום הפעילות בדבר התאמות והנגשה במקום עבודה לאנשים עם מוגבלות, במידה ובמהלך סיור במפעלים נאתר צורך בהתאמת עמדות עבודה בהיבטי הבטיחות וגיהות נסיע למעסיקים לפנות כאמור אל המטה במשרד התמ"ת לקבלת סיוע להנגשת עמדת עבודה לעובד.
  • הפקת שני סרטי הסברה והדרכה למעסיקים ולציבור ממונים על בטיחות
  • גיבוש מסגרת ידע חדשה במוסד לבטיחות ולגיהות לטיפול ממלכתי וארצי בכל הקשור לתחומי בטיחות וגיהות בעבודה בקרב אנשים עם מוגבלות והכשרת מדריכי המוסד לבטיחות וגיהות לביצוע פעולות התערבות במקומות עבודה.
  • המשמעות של שגרת עבודה יומיומית מובנת מאליה לרבים מאיתנו אך אל לנו לשכוח את ציבור האנשים שעבורם עצם האפשרות לעבוד הינה אתגר.
  • הטמעת הזדמנויות שוות בשוק העבודה תגביר את תחושת הביטחון התעסוקתי המהווה בסיס לחיים עצמאיים ובהמשך תוביל לחברה צודקת ויציבה.
כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
לימודי סיעוד בבית חולים: מדריך מקיף לקבלת החלטה
ההחלטה להמשיך בלימודי סיעוד היא החלטה משמעותית, שעוצבה לרוב על ידי גורמים שונים, החל מעניין אישי ועד...
קרא עוד »
יול 17, 2023
מה הדרך הטובה ביותר להתאמן ולשמור על כושר מהבית?
כולנו יודעים כמה קשה למצוא זמן פנוי לעשות תרגילי כושר, לשנות את התזונה שלנו ולהתחיל לדאוג לגוף שלנו,...
קרא עוד »
יונ 24, 2020
אופני הרים זנב קשיח – לאילו רכיבות זה מתאים?
אופני הרים זנב קשיח הם אופניים מקצועיים לרוכבים שרואים באופניים שלהם כלי מקצועי לאימון ושמירה על...
קרא עוד »
אוג 27, 2020